
Цифрові технології та захист прав людини в мережі – провідна тема XVI Мандрівного міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA цього року.
Більшість сучасних людей щоденно публікують у соціальних мережах особисту інформацію про себе та своїх рідних, рідко замислюючись про захист приватності в онлайн-просторі. Новий цифровий світ змінює нас, наше мислення, звички, способи комунікації, усю нашу свідомість. Відтак у 2012 році з’явився навіть новий термін «цифрові права».
Docudays UA у Полтавській обласній універсальній науковій бібліотеці ім. І. П. Котляревського відкрила стрічка «Bellingcat: Правда у світі постправди» режисера Ганса Пула. Після перегляду стрічки відбулася дискусія: «Що потрібно знати суспільству про цифрову безпеку в інтернеті? Як уберегти наших близьких?».
Дуже потужна документальна робота розповідає не лише про те, як працюють журналісти #Bellingcat, як вони збирають, зберігають, аналізують цифрові сліди та докази злочинів. І не лише про те, що в сучасному світі для розкриття деяких воєнних, політичних злочинів чи фейкових новин достатньо мати комп’ютер, доступ до мережі й певні навички. Особливість цих журналістів у тому, що вони працюють з відкритими джерелами інформації: знімки Google Earth, дані з соціальних мереж та відео з YouTube. В епоху постправди і нескінченних фейкових новин ми все частіше потребуємо неабиякої перевірки фактів.

Ідея зняти фільм про Bellingcat виникла у нідерландського режисера Ганса Пула два роки тому. Його надихнуло інтерв’ю хлопця з команди Bellingcat, який на той момент встановив, яка саме ракета влучила у «Боїнг» над Донеччиною. Коли режисер домовився з командою про зйомки фільму, перед ним постала проблема: як назбирати відеоматеріал про людей, робота яких обмежується сидінням за комп’ютерами?
«Втілити це в життя було дуже важко. Я знімав все, що хоч трохи було цікавим з кінематографічної точки зору – кожного разу, коли вони відривалися від екранів комп’ютерів», – . говорить режисер стрічки в інтерв’ю виданню Filmmaker.

Фільм наочно демонструє, як саме за останні роки змінився світ. Віртуальний простір уже став частиною об’єктивної реальності й проріс крізь тіло цивілізації, мов нервова система. Щодня мільйони людей добровільно залишають колосальну кількість відкритих цифрових слідів: у пошукових запитах, у соцмережах та на різноманітних сайтах у вигляді текстових повідомлень, фото, аудіо, відео або статистичних даних. Щодня сотні супутників спостерігають за тим, що відбувається на Землі. Тисячі гігабайт інформації осідають у мережі. Так, приватність стає доволі умовною.
«У цифровому світі людям, які коять злочини, подібні до збиття рейсу #MH17, стає все важче це приховати. І деякі «сильні світу цього» тільки зараз починають усвідомлювати, що старі правила та методи контролю інформації перестають працювати. У світі постправди правда стає цінністю», – говорить Андрій Карпенко, експерт з цифрової безпеки Полтавської філії Суспільної служби України.

Ганс Пул став першим режисером, якого розслідувачі Bellingcat так близько допустили до себе та показали, як вони працюють і де знаходять дані. Учасники проекту живуть у різних країнах: Німеччині, Нідерландах, Фінляндії, США. Фільм розповідає про шістьох із них — Еліота, Хаді, Тіммі, Аріка, Велі-Пека і Крістіана. В організації немає формального лідера, але де-факто головний — Еліот Хіггінс, британський журналіст і блогер. Хіггінс разом з колегами з Bellingcat (у штаті близько десяти людей) фактично змусили світ серйозніше ставитися до даних, наявних у загальному доступі, та до роботи з відкритими джерелами.

Фестиваль – не політичний і не комерційний.
Docudays UA – єдиний в Україні міжнародний фестиваль документального кіно про права людини. Входить до Міжнародної мережі правозахисних кінофестивалів Human Rights Film Network. Відбувається щороку в Києві впродовж останнього тижня березня. Після завершення Docudays UA традиційно презентує найкращі фільми в регіонах України під час Мандрівного фестивалю. Покази та обговорення фільмів за участю експертів та експерток з прав людини тривають із жовтня до грудня (включно). Протягом року Docudays UA популяризує авторську документалістику в кінотеатрах у межах проекту DOCU/ХІТ. Розвиває в молоді критичне мислення в кіноклубах медіапросвіти з прав людини Docudays UA. Представляє проект культурної дипломатії SEE UKRAINE в Європі. Допомагає молодим українським документаліст(к)ам з виробництвом фільмів на платформі DOCU/PRO. Щороку випускає каталог нових українських фільмів для промоції закордоном. ХVІI Docudays UA проходитиме з 20 по 29 березня включно 2020 року в Києві.
Марія Лагода
медіаволонтерка
Регіональний представник фестивалю
у Полтаві та Полтавській області Полтавська філія Суспільної Служби України